جعل رایانه ای

جعل رایانه ای: از گذشته تا به امروز جرم جعل وجود داشته و تمامی افراد نام آن را شنیده اند. اگر بخواهیم واژه جعل را تعریف کنیم باید بگوییم که جعل در لغت به معنای خود درآوردن و ساختن است. شخصی با استفاده از اسناد نامعتبر به ساختن اسناد تقلبی می کند که به آن جعل اسناد می گویند.

  • جرم جعل در قانون مجازات اسلامی به این صورت تعریف شده که:

ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب.

در ادامه این مطلب شما را بیشتر با جرایم رایانه ای و معاونت در جعل رایانه ای آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

 

شماره تلفن سارا حدیدی

منظور از جعل رایانه ای چیست

جعل رایانه ‌ای که به عنوان جرایم سایبری نیز شناخته می‌ شود، شامل بسیاری از جرایم مختلف از سرقت رایانه‌ ای گرفته تا کلاهبرداری فیشینگ، کلاهبرداری از کارت اعتباری و نقض مالکیت معنوی می ‌شود. تشخیص دادن این جرم کمی دشوار است و نیازمند راهنمایی یک وکیل است. براساس ماده 6 قانون جرائم رایانه هر فردی هرگونه از اقدامات زیر را انجام دهد عمل مجرمانه ای (جاعل رایانه ای) انجام داده و مستحق مجازات رایانه ای است.

  • تغییر داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه ی داده ها
  • تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها یا علائم به آنها

انجام دادن هر کدام از این موارد دارای مجازات رایانه ای مختص به خود است. و در اینجاست که می گوییم جرم جعل رایانه صورت گرفته است. تمامی مواردی که جعل سنتی دارد، مصادیق جعل رایانه ای نیز به همان شکل انجام می شود و تنها تفاوت میان این دو این است که جعل رایانه بسیار سریع تر از جعل سنتی است.

از گذشته تا به امروز تکنولوژی بسیار پیشرفت است به نوعی که افراد می توانند از آن به نفع یا ضرر دیگران استفاده کنند. قانون جعل سایبری براساس ماده 2 قانون تجارت الکترونیک اینگونه تعریف شده که: هر نمادی از واقعه، اطلاعات یا مفهوم که با وسایل الکترونیکی، نوری و یا فناوری‌ های جدید اطلاعات تولید، ارسال، دریافت ذخیره یا پردازش می شود.  این جعل به هرگونه عملیاتی که منجر به تغییر و دستکاری (جعل داده های رایانه ای) غیر قانونی در اسناد معتبر می شوند، گفته می شود.

 

جعل رایانه ای چیست

مجازات جرم جعل رایانه ای

مجازات جرم رایانه ای دارای تفاوت هایی است. براساس ماده 734 قانون مجازات اسلامی حکم جعل سایبری اینگونه آمده که: برای مرتکب جرم جعل سایبری حبس از یک ماه تا ۵ سال و جزای نقدی از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات تعیین و برای جرایم جعل سنتی حسب نوع جعل ارتکابی، مجازات حبس‌ های طولانی مدت و حتی تا مجازات محاربه و افساد فی‌الارض پیش ‌بینی شده است.

برای تشخیص دادن جرم رایانه ای معمولا کارشناسان متخصصی در این امر حضور دارند تا کاملا تشخیص دهند که فردی جرم رایانه ای را مرتکب شده است یا خیر. جعل سایبری به خصوص در فضای مجازی خسارات مادی و معنوی بسیاری را ایجاد می کند و ممکن است افراد بسیاری را به دردسر بیندازد.

یکی دیگر از مفاد قانونی صدر ماده 131 قانون مجازات جرایم نیرو های مسلح هر گونه تغییر یا حذف اطلاعات، الحاق، تقدیم یا تاخر تاریخ نسبت به تاریخ حقیقی را که به طور غیر مجاز، توسط افراد نظامی در سیستم ‌های رایانه‌ ای یا سامانه‌ های مخابراتی، و نرم افزارهای مربوطه صورت گیرد به عنوان جعل رایانه‌ ای قابل تعقیب و مجازات دانسته است.

اگر شخصی به صورت عمد یا غیر عمد از علم داده و اسناد محرمانه (جعل داده های رایانه ای) سوءاستفاده کند یا آنان جعل کند، طبق ماده 7 مجرم است و همچنین براساس ماده 6 همین قانون، مجازات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

در صورتی که با انواع مختلف جعل رایانه ای مواجه شدید، می توانید از آدرس های دادگاه های جرایم رایانه ای برای ثبت شکایت خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *