چه زمانی به دادگاه تجدید نظر نیاز داریم

چه زمانی به دادگاه تجدید نظر نیاز داریم

یکی از موضوعات مهم در بحث امورات قضایی و اداری، تجدید نظر خواهی توسط دادگاه تجدید نظر است. افراد زیادی هستند که بعد از صادر شدن رأی دادگاه، نسبت به این رأی اعتراض دارند. بنابراین از طریق این دادگاه اقدام می‌کنند. شرایط و پارامترهای مختلفی برای درخواست تجدید نظر خواهی وجود دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
علت قرارگیری این دادگاه در امور قضایی کشورها این است که روند دادرسی امروزه هر چند تغییر و تحول بسیار زیادی به خود دیده است ولی باز مصون از خطا نیست. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به این موضوع بپردازیم. اگر شما نیز در این زمینه سوالاتی دارید، تا پایان با ما همراه باشید.

دادگاه تجدید نظر چیست؟

مرجعی که طبق قانون، برای بازبینی و بازنگری آراء صادر شده به وسیله دادگاه‌های بدوی (اولین) در نظر گرفته می‌شود، دادگاه تجدید نظر نام دارد. فلسفه و هدف از این تأسیس این ‌گونه است که در بازنگری دوباره حقی از اصحاب دعوی ضایع نگردد. در حقیقت، می‌شود گفت وقتی که رأی دادگاه برخلاف میل فرد و به ضرر آن صادر شد،همه ماجرا تمام نشده است و برای برگرداندن آرا و اعتراض به این رأی‌ها، طبق قانون راه و روش‌هایی برای اشخاص وجود دارد.

 

دادگاه تجدید نظر چیست؟

 

درخواست رسیدگی دوباره به تمام یا قسمتی از رأی صادر شده از دادگاه بدوی (نخستین) و اعتراض به آن را تجدید نظر خواهی می‌گویند.

معمولا به دو حالت، اعتراض به رأی دادگاه‌های بدوی انجام می‌پذیرد:

  • اعتراض کردن به رأی‌های دادگاه بدوی (نخستین) که به صورت رأی حقوقی صادر می‌شود.
  • اعتراض کردن به رأی‌های دادگاه بدوی (اولین) که در غالب رأی احکام کیفری صادر می‌گردند.

ناگفته نماند که رأی‌های شورای حل اختلاف هم قابلیت نظر خواهی مجدد را دارد و دادگاه عمومی هر شهرستان، می‌تواند مرجع تجدید نظر رأی‌های شورای حل اختلاف آن شهرستان باشد.

برای دسترسی به دادگاه های کیفری می توانید مقاله آدرس دادگاه های کیفری را مطالعه نمایید.

احتمال تغییر رأی در این دادگاه چقدر است؟

از آنجا که روند دادرسی در دنیای مدرن امروزی، دستخوش تغییر و تحول‌های بسیار مهم قرار گرفته است با این وضعیت، در رأی دادگاه، امکان اینکه خطایی بروز دهد منتفی نیست. قانون‌گذاران به همین خاطر با در نظر گرفتن شرایطی، امکاناتی برای اعتراض به آراء دادگاه‌ها فراهم آورده‌اند تا بیش از پیش استلزامات تحقیق دادرسی عادلانه فراهم گردد.

می‌توان گفت، یکی از راه‌های عادی که برای اعتراض کردن به آراء دادگاه‌ها، محسوب می‌شود همان تجدید نظر خواهی است. افزایش یافتن احتمالات تغییر آرا در دادگاه‌ تجدید نظر اهمیت بسیار بالایی دارد. از آن جهت که امکان دارد واپسین تلاش‌های مؤثر و آخرین اقدامات ممکن برای برطرف کردن اثرهای محکومیت و جلوگیری از ضایع و پایمال شدن حقوق محکوم له به شمار می‌آید.

تجدید نظر خواهی چه فرآیندی است؟

اعتراض کردن به رأی دادگاه ها را، قانون آیین دادرسی مدنی، به روشنی امکان‌پذیر ساخته و پیش بینی نموده است.

  • در روش عادی (تجدید نظر خواهی، واخواهی)
  • در روش فوق‌العاده (اعاده دادرسی، فرجام خواهی، اعتراض ثالث)

به تمام روندها و فرآیندهایی که در آن با بررسی دوباره مسیر در مورد امکان تغییر یافتن آراء در دادگاه، تصمیم گیری می‌کنند تجدید نظر خواهی می‌گویند. احتمال اینکه رأی در دادگاه تجدید نظر تغییر پیدا کند، تحت تأثیر انواع فاکتورهایی است باید به آن ها توجه نمود.

چگونه درخواست تجدید نظر دهیم؟

شخص موظف است به منظور تجدید نظر خواهی در مهلت مقرر شده، به به دادگاه صادر کننده رأی دادخواست مراجعه کرده تا فرآیند تجدید نظر خواهی را آغاز نماید.
باید توجه شود که شاکی (یا همان خواهان) و متشاکی (یا همان خوانده) در حالتی که ثابت کنند رأی به ضرر آن‌ها صادر شده است، می‌توانند درخواست تجدید نظر دهند.

 

تجدید نظر خواهی چه فرآیندی است؟

زمان تعیین شده برای ارائه درخواست تجدید نظر چقدر است؟

برای شهروندانی که داخل کشور سکونت دارند، طبق ماده 236 که در قانون آیین دادرسی کیفری آمده است؛ حداکثر بیست روز برای ارائه درخواست تجدید نظر فرصت دارند. همچنین برای ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند و در آنجا زندگی می‌کنند، پس از اینکه تاریخ ابلاغ رأی دادگاه به دستشان رسید، فقط حداکثر دو ماه وقت دارند تا بتوانند درخواست تجدید نظر خود را ارائه دهند.

منظور از آثار تجدید نظر چیست؟

تجدید نظر در حالت کلی شامل دو اثر انتقالی و تعلیقی است که در اینجا مختصرا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
اثر انتقالی به این معنی است که در حین مراحلی که برای تجدید نظر خواهی اختلاف انجام می‌شود. این درخواست از دادگاه بدوی (اولیه) به دادگاه انتقال می‌یابد.

منظور از اثر تعلیقی این است که اولاً تا انقضای زمان قانونی اعتراض، آرای قابل تجدید نظر قابلیت اجرا شدن را ندارند و دوم اینکه نتیجه دادگاه تا زمان معلوم شدن آن نباید رأی اجرایی شود.

لازم است بدانید که دادگاه تجدید نظر، به درخواستی که برای تجدید نظر خواهی ثبت شده است، می‌پردازد.

احتمال تغییر رأی در دادگاه تجدید نظر

با اینکه رأی صادر شده از طرف دادگاه به صورت قطعی است اما در چارچوب تعیین شده توسط قانون و همچنین در صورت وجود دلایل موجه، احتمال تغییر رأی در دادگاه وجود دارد. در ادامه به بخشی از شرایط مهم تأثیرگذار در احتمال تغییر رأی دادگاه می‌پردازیم:

برای دسترسی به دادگاه های جرایم رایانه ای می توانید مقاله آدرس دادگاه های جرایم رایانه ای را مطالعه نمایید.

در درخواست تجدید نظرتان لازم است که مواردی مانند نام و نام خانوادگی، محل سکونت و همچنین بقیه مشخصات فردی که تجدید نظر خواهی می‌خواهد، به همراه همه مشخصات وکیل شخص را ذکر کنید. بعلاوه باید به رأی مورد نظر که برای آن درخواست تجدید نظر داده است اشاره شود.

دلایل تجدید نظر خواهی

مواردی که از آن صحبت شد، جز مؤلفه‌های لازم و ضروری به منظور تنظیم دادخواست دادگاه محسوب می‌گردند. ولی با توجه به ماهیت پرونده، شما بایستی دیگر مدارک و مستندات را نیز ارائه کنید.

با عنایت به اینکه ذکر دلایل شخص برای تجدید نظر خواهی اهمیت زیادی برای دادگاه تجدید نظر دارد، پس در صورت تنظیم یک درخواست مستدل و محکم، به مقدار زیادی احتمال تغییر رأی در دادگاه تجدید نظر افزایش می‌یابد. ولی این نکته را فراموش نکنید که چون امور مربوط به تهیه دادخواست، دارای بعضی پیچیدگی‌های کلی است، واجب است که به منظور انجام این چنین کارهایی، از یک وکیل مجرب مشورت و کمک بگیرید.

برای اینکه فرآیند تجدید نظر خواهی در بیشتر پرونده‌ها و مسائل قضایی، آخرین تلاش شخص برای تغییر حکم است، پس بر این اساس بایستی به گونه‌ای عمل کنید که احتمال تغییر رأی در دادگاه تجدید نظر تا حداکثر امکان افزایش یابد. احتمالا تا این نقطه متوجه شدید که حساسیت کار در رأی دادگاه تجدید نظر خیلی بالا است. پس عاقلانه ‌ترین کار این است که با یکی از مؤسسات مربوطه مشورت گرفته و یک وکیل زبده بگیرید.

کدام گروه از رای ها، دارای قابلیت تجدید نظر خواهی هستند؟

مطابق با مواد درج شده در قانون آیین دادرسی مدنی و همچنین قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امورات کیفری‌، تعدادی از آرای قابل تجدیدنظر مشخص گردیده‌اند که بهتر است با آن ها آشنا شوید.

امور کیفری

استفاده از وکیل واجد شرایط کیفری در این موارد می‌تواند نقش مهمی در بر داشته باشد. از جمله امور کیفری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جرایمی که سبب مجازات اعدام یا رجم قانون، قصاص نفس و اطراف و حد می‌شوند
  • جرایمی که مجازات مصادره یا ضبط اموال شخص را در پی دارند
  •  پرداخت دیه برای افرادی که مرتکب جرایمی شده‌اند که بایستی مطابق قانون، بیش از یک پنجم دیه کامل را پرداخت کنند

همه جرم‌هایی که مطابق با قانون، مجازاتی بیشتر از 3 ماه حبس و جریمه و جزای نقدی و شلاق دارند. البته برای جزاهای نقدی بیشتر از پانصد هزار ریال شامل می‌شود و در نهایت، آن مجموعه از جرم‌هایی که سبب انفصال از خدمت می‌شوند

 

دلایل تجدید نظر خواهی

امور مدنی

تعدادی از امور مدنی عبارت‌اند از:

  1. برخی از احکام مالی که ارزش مادی آن‌ها بیش‌تر از سیصد هزار تومان است
  2. تمامی احکامی که در دعاوی غیرمالی صادر می‌شوند
  3. بر اساس ماده ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی، احکامی مربوط به متفرعات دعوی، مانند دستور موقت، قرار تأمین خواسته و غیره شامل می شوند به شرط آنکه حکم مربوط به اصل دعوی، قابل تجدیدنظر باشد
شکستن رأی در تجدید نظر

در ابتدا بهتر است بدانید که به نقض رأی در دادگاه تجدید نظر در زبان محاوره‌ای، شکستن رأی می‌گویند.

به صورت جامع، اگر اعتراض شما نسبت به رأی قطعی صادر شده از طرف دادگاه مطابق با جهت‌های مختلف تجدید نظر باشد، می‌توانید شکایت خود را در جهت تجدید نظر و همچنین شکست رأی طرح کنید. سپس درخواست شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم نهایی درباره تأیید یا رد آن اخذ می‌شود.

هزینه در تجدید نظر خواهی

شما برای ارائه درخواست دادگاه تجدید نظر ملزم به پرداخت هزینه هستید. یعنی در صورت مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه، جهت ارائه و تسلیم دادخواست، مبلغی از شما درخواست خواهد شد.

تعداد قضات

تعداد قضات دادگاه از سه نفر تشکیل می شود. به این صورت که یک نفر رئیس و دو نفر دیگر مستشار هستند. اما حضور دو عضو نیز دارای رسمیت است.

جمع بندی

پس یکی از موضوعات مهم در حوزه قضایی و دادگاه‌ها، بحث تجدید نظر خواهی توسط دادگاه است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که می‌توان گفت، آخرین شانس شخص برای کسب حق خود است. به خاطر حساسیت‌هایی که این عمل دارد، پیشنهاد ما این است که کار را به یک کارشناس پایه یک دادگستری یا یک وکیل زبده بسپارید.

احتمال دارد رای در دادگاه تجدید نظر خواهی تغییر کند و این بستگی به نوع پرونده و شرایط آن دارد. همچنین شما می‌توانید پیگیری رای دادگاه تجدید نظر را نیز انجام دهید. در نهایت، این نکته را در نظر داشته باشید که دادگاه تجدید نظر، برای هر نوع حکمی برگزار نمی‌شود و فقط یک دسته خاص از آرا هستند که قابلیت تجدید نظر خواهی را دارند.

در این مطلب به مبحث مهم دادگاه تجدید نظر و همه‌ی امور مهم مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم که شما عزیزان از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *