قرارداد فرنچایز

آشنایی با انواع سند‌ها و قرارداد های تجاری می‌تواند نقش بسیار زیادی در کسب سرمایه توسط افراد مختلف داشته باشد. افرادی که قبل از اطلاع کافی از این قراردادها و مفاد و معایب آن ها، گاهاً اقدام به ثبت قرارداد می‌کنند، به احتمال زیاد، در آینده دچار ضرر و خسران می‌گردند. اما اگر شما آگاهی و دانش کافی نسبت به قراردادهای اقتصادی داشته باشید، می‌توانید با بینش درست نسبت به عقد قراردادها اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین قراردادها در زمینه‌های اقتصادی، قرارداد فرنچایز است.

عقد قرارداد فرنچایز به عنوان یک شغل و حرفه‌ای مکمل می‌تواند راهکاری برای افزایش درآمد اشخاص باشد. به علت اهمیت این قرارداد، به ارائه توضیحاتی کلی نسبت به این قرارداد می‌پردازیم.

قرارداد فرنچایز چیست؟

حق امتیاز یا قرارداد فرنچایز عنوانی است که بر اساس آن به یک شرکت اجازه و اختیار داده می‌شود که فرآورده‌ها و یا تولیدات سایر شرکت‌ها را بفروشد و در مقابل آن پولی دریافت کنند که به این مبالغ دریافت شده، مبلغ فرنچایز گفته می‌شود.

 

قرارداد فرنچایز چیست؟

 

یکی از نکته‌های بسیار گسترده و فراگیر در دنیای ارتباطات و تجارت امروزی این است که به قراردادهای انگلیسی هم به اندازه همان قرارداد‌های داخلی دقت و توجه شود. گستردگی و وسعت دنیای تجارت، این ایده را در ذهن هر کسب و کاری، امکان دارد که شکل دهد؛ که پس از گذشتن مدت زمانی از شکل گیری آن، به عرصه بین‌المللی وارد شود.

لذا در این راستا، به این خاطر برای برقراری تعامل و معاملات مؤثرتر به انعقاد قراردادهای بین‌المللی نیازمند است و تسلط داشتن به این قراردادهای بین‌المللی از نقاط قوت و موفقیت به حساب می‌آید.

هدف اصلی از یک قرارداد فرنچایز چیست؟

یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای استقلال یافته کوچک را فرنچایز یا حق امتیاز می‌گویند که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اختیار داده می‌شود که فعالیت خود را زیر نظر یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت انجام دهند که همه این ها از روش‌های موفق بازاریابی است.
یک سیستم بازاریابی که هدف آن، ایجاد یک تصویر درباره خدمات یا فرآورده‌های یک شرکت در ذهن و اندیشه مشتری است. در حقیقت این موضوع روشی برای تعریف خدمات یا فرآورده‌ها است. به حالتی که همه نیازهای مشتری را برآورده می‌سازد.

مفهوم علمی قرارداد فرنچایز چیست؟

در حالت عملی، فرانچایز (فرانشیز) یک استراتژی کسب و کار است برای نگهداری و جذب کردن مشتری، نه کمتر نه بیشتر. در واقع یک نوع روش است برای تعریف کردن خدمات یا محصولات به گونه‌ای که همه نیازهای مشتری را ارضا کند.

قرارداد فرنچایز تولیدی

در این نوع قراردادها (قرارداد فرنچایز تولیدی)، فرنچایز دهنده به فرنچایز گیرنده، دانش تکنولوژی و فنی ملزم، برای تولید کردن یک محصول و جنس خاص را که بعد‌ها زیر نظر نام و علامت تجاری آن شرکت به فروش خواهد رسانید را اعطا می‌کند.

 

شماره تلفن سارا حدیدی

حتی در بعضی از موارد، امکان دارد که گیرنده بتواند مجوز استفاده از اطلاعات محرمانه مربوط به بخش تجاری یا تکنولوژی موضوع اختراع را از اعطا کننده به دست گیرد. یا حتی امکان دارد مورد آموزش قرار بگیرد و اطلاعات مرتبط به بازاریابی، توزیع و نحوه خدمت رسانی محصولات تولیدی را نیز فراگیرد.

خیلی از شرکت‌های چند ملیتی وجود دارند که از یک یا تعداد زیادی علامت تجاری معروف برخوردار هستند. البته هزینه‌های مرتبط با تولید کالای خاص در آن کشوری که مستقر هستند، بسیار بالا است. بنابراین از این قالب خاص قراردادی استفاده می‌نمایند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را در کشورهایی که دارای هزینه کمتر است، تولید نمایند.

به عنوان مثال، از این قراردادها در تولید کردن تعداد کثیری از لوازم خانگی مانند مایکروویو و تلویزیون، بیرون از مرزهای جغرافیایی و خارج از کشوری که صاحب علایم تجاری در آن موجود است، استفاده می‌شود. استفاده کردن از قراردادهای فرنچایز تولیدی، همچنین در خصوص غذاهای فست فود و رستوران‌ها هم شایع است.

قرارداد فرنچایز توزیعی

در رابطه با قرارداد فرنچایز توزیعی بهتر است بدانید که در این نوع قراردادها، فرنچایز گیرنده طبق بعضی الزامات موجود در یک سیستم توزیعی، به فروش، توزیع و عرضه محصولاتی می‌پردازد که امکان دارد به وسیله فرنچایز دهنده تولید گردند که از آن همیشه به اسم فرنچایز توزیعی یا تولیدی یاد می‌کنند.

برای دسترسی  به دادگاه های کیفری می توانید مقاله آدرس دادگاه های کیفری را مطالعه نمایید.

خود امتیاز دهنده، در این توافق، با تولید محصولات، آنها را با واسطه قرار دادن شبکه فرانچایز، برای فروش به بازار عرضه می‌کند. در مقابل، فرنچایز دهنده امکان دارد خودش تولیدکننده محصولات و اجناس توزیعی نباشد، بلکه اجناس و محصولات سایر افراد را خریداری کرده باشد و در شبکه فرنچایز توسط گیرندگان امتیاز، به بازار عرضه کند و به جریان تجاری بازار بسپارد.

قرارداد فرنچایز خدماتی

در پایان بر طبق قرارداد فرنچایز خدماتی، فرنچایز (فرانچایز) گیرنده، حق ارائه دادن خدماتی زیر نظر نشان‌های تجاری امتیاز دهنده را به دست خواهد آورد. به عنوان مثال، مرکزهای شستشوی اقلام و لوازم خانگی، یا مراکز تعویض روغن خودرو و در خدماتی مانند رستوران داری‌ها و هتل‌داری‌ها از این مدل فرنچایزها قلمداد می‌شود.

ناگفته نماند که خرید حق امتیاز یا همان فرانچایز، برای افراد فرصتی مهیا می‌کند تا در آن جایی که دوست دارند فعالیت کنند. با گرفتن یک قرارداد توافقی زیر نظر نام همان یک برند فعالیت کنند.

گفته می‌شود که خرید حق امتیاز یا قرارداد فرانشیز، در دنیای تجارت، یکی از پیچیده‌ترین قراردادها است که نباید مفاد این قرارداد با قوانین اصلی مغایرتی داشته باشد و طبق قوانین اصلی باید همه اطلاعات از جمله این که ریسک‌های پیش رو و انجام کار چگونه در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

پس در حقیقت فرنچایز خدماتی به نوعی از فرنچایز گفته می‌شود که در آن دریافت کننده امتیاز، خدماتی از قبیل موارد زیر را ارائه می‌کند. مانند شیوه تدارک، فروش و عرضه و همچنین استانداردهای حاکم و مسلط بر آن به وسیله فرنچایز دهنده ایجاد شده و سودمند نیز است. غالباً خدمات اشاره شده زیر علامت و نام تجاری اعطاکننده داده می شوند.

اصول فرانچایز

در قرارداد فرنچایز، همچنین باید مورد‌های مهمی از جمله استفاده از علامت تجاری، مقدار هزینه‌ها، چگونگی قطع قرارداد و غیره قید و ثبت شوند. با توجه به مهم بودن این قرارداد در عرصه تجارت بین‌المللی، اگر زمانی به انعقاد آن نیاز داشتید، قرارداد فرنچایز خود را می‌توانید به تیم با تجربه و مجرب حقوقی یک مؤسسه معتبر بسپارید تا آن‌ها این قرارداد را با تجربه وکلای خود برای شما مکتوب کرده و اوراق مربوطه را در اختیار شما قرار دهند.

 

اصول فرانچایز

تجار برای انجام‌ دادن مبادله‌های تجاری خود، امروزه به دنبال بهره‌گیری از قراردادها و استفاده کردن از قالب‌های قراردادی مناسب و بهینه هستند که برای آن‌ها بالاترین سود ممکن را در زمان کمتری به ارمغان بیاورد. از آن رو در شرایطی این چنینی، هر قراردادی بتواند آنان را به این هدف نزدیک‌تر سازد، با بیشترین اقبال مواجه خواهد شد.

تفاوت قرارداد فرنچایز و حق لیسانس

از مهم‌ترین فرق‌هایی که بین واگذاری حق لیسانس و فرنچایز است. یکی در نوع نظارت و کنترلی است که به وسیله شرکتی که واگذار کننده است انجام می‌شود. در واگذاری کردن حق لیسانس، شرکت واگذار کننده در راه و روش تولید و انواع عملیات اجرایی شده، دخالتی نمی‌کند و فقط به بررسی خود کالاهای تولیدی و همچنین اطمینان از اینکه استاندارهای کیفیتی رعایت شده‌اند یا نه می‌پردازد.

ولی در فرنچایز، شرکت‌های ارائه‌دهنده فرنچایز، کنترل کاملاً دقیق و مناسبی بر عملیات و همچنین روش‌های تولیدی دارند. برای یک مثال، مکان و زمان انجام عملیات، همچنین نوع مدیریت آن و دیگر عوامل وابسته به اجرا و ساخت محصولات، زیر نظر شرکت دهنده فرنچایز قرار می‌گیرد.

با توجه به مطالب مربوط به قرارداد فرانچایز، ماهیت چندگانه قراردادهای فرانچایز، سبب ایجاد ارتباط آن با قوانین مختلف و متعدد گشته است. با این وضع، پراکندگی قوانین در نظام حقوقی عاملی شده است که فعالان این بخش در طول اجرا و همچنین اتمام قرارداد فرانچایز، با مشکلات زیادی روبه رو شوند.

برای دسترسی به دادگاه های خانواده می توانید مقاله آدرس دادگاه های خانواده را مطالعه نمایید.

تعهدات اساسی فرنچایز گیرنده در فرانچایزینگ

این گونه تعهد‌ها به چهار دسته کامل تقسیم می‌شوند تعهدات مربوطه با حقوق مالکیت صنعتی از جمله:

  1. استفاده از علائم و اسم تجاری بر اساس شرایطی که در قرارداد درج شده‌اند.
  2. تعهدات در ارتباط با بهره برداری و شروع فرایند از سیستم اعطا کننده مجوز
  3. مواردی از قبیل، تدارک و تدوین فعالیت‌ها، مواد اولیه و همچنین محل مورد نیاز به منظور راه اندازی و استفاده از نیروی کار متخصص
  4. تعهدات مالی مانند پرداخت و تأمین حق امتیاز و مخصوصاً هزینه‌های اولیه، هزینه‌های مکان، تحصیل پوشش بیمه‌های مختلف
  5. تعهداتی که در رابطه با شیوه و نحوه فعالیت در قالب اعطا کردن مجوز محدود که عبارت‌اند از رعایت تمام جوانب استانداردها و همچنین اجرای دقیق دستورالعمل‌ها به منظور حفظ اعتبار و شهرت تجاری موضوع فرنچایز و مهم‌تر از همه فراهم نمودن موجبات بازرسی.
جمع بندی و سخن پایانی

پس از جمله نکات بسیار ارزنده و مهم در دنیای اقتصاد، تجارت و علاوه بر این ها، در جهان تبادلات، توجه و استفاده از قراردادهای انگلیسی به اندازه قراردادهای داخلی زیاد است. پهنای زیاد دنیای اقتصاد امکان دارد ایده‌های مختلفی را در ذهن صاحبان هر کسب و کاری ایجاد کند.

قرارداد فرنچایز به عنوان یک شبکه ارتباطی در نظر گرفته می‌شود که در بین کسب و کارهای مستقل و کوچک است. این قرارداد به هرکدام از کسب و کارهای کوچک این فرصت را می‌دهد که زیر نظر یک عنوان بازرگانی فعالیت نمایند. قرارداد فرانچایز دارای گونه‌های مختلفی از قبیل تولیدی، توزیعی و خدماتی است که افراد و کسب و کارها می‌توانند متناسب با نیاز خود، از یک یا چندین مورد از موارد بالا استفاده کنند.

نکته مهم این است که برای عقد چنین قراردادهای حساسی، بهتر است کار خود را به یک تیم حقوقی مناسب و یک وکیل زبده بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *